تجارت الکترونیک و تاثیرروانشناسی رنگ ها برآن

امروزه استفاده از رواشناسی رنگها، بخش مهمی از تجارت الکترونیکی را دربرمی گیرد.

پس دقت کنید که شما می توانید با استفاده از رنگ های مختلف درکانال تلگرام یا اینستا یا حتی سایت خود ذهنیت و عادات خرید مشتریانتان را تغییر بدهید…!

در ادامه بحث با این مبحث بیشترآشنا خواهیدشد.

معانی رنگ ها در فرهنگ های مختلف

در ابتدا لازم به ذکر است روانشناسی رنگ های یک علم دقیق نیست و بستگی به محیط و مفهومی داشته که فرد در آن قرار گرفته است.
برای مثال رنگ زرد در فرهنگ چین نماد جرات و شجاعت است اما در فرهنگ غرب افراد آن را به عنوان نماد وابستگی و ترس می شناسند.

البته زمینه استفاده نیز در تاثیر گذاری رنگ ها می تواند موثر باشد، همان طور که می دانید عموم مردم از رنگ زرد برای هشدار، احتیاط و توجه استفاده می کنند.

رنگهای گرم و سرد

رنگ ها با توجه به اینکه سرد و یا گرم باشند می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

رنگ های گرم شامل قرمز، نارنجی و زرد بوده و موجب هیجان و انرژی بخشی می شوند.
رنگ های سرد نیز همچون آبی، سبز و بنفش بوده که اثرات آرام بخش و اطمینان را به افراد القا می کنند.

<< معنای رنگ ها >>

رنگ قرمز   : انرژی بخشی، عشق، خشم، فوریت، قدرت، خشم، خشونت

رنگ قرمز را می تون به عنوان یک مثال خوب برای زمینه و کاربرد استفاده از رنگ دانست، همان طور که می دانید این رنگ برای نشان دادن عشق و خشم استفاده می شود.

شما می توانید به رنگ قرمز در زمینه روز ولنتاین و همچنین در یک مسابقه گاو بازی که موجب تحریک شدن شده، فکر کنید.

نگاه کردن به رنگ قرمز سبب افزایش ضربان قلب و ترشح آدرنالین، افزایش تنفس و سوخت و ساز بدن می شود .

نارنجی     : ابراز عواطف، انرژی، گرمی و حرارت

نارنجی ، کلیه رنگ های بین قرمز و زرد را شامل می شود. این رنگ از رنگ قرمز دوستانه تر و از رنگ زرد پر قدرت تر می باشد.

البته گاهی این رنگ به فصل پاییز نیز اشاره داشته، هنگامی که انواع رنگ قهوه ای و قرمز ترکیب می شوند.

زرد   :   خوشحالی، شادمانی، اندیشه مثبت، امید و زندگی

رنگ زرد دارای اثرات خوشحال کننده است و همچنین این رنگ می تواند در ارتباط با احتیاط نیز مورد استفاده قرار گیرد .

البته در نظر داشته باشید نگاه کردن به زرد روشن موجب خسته شدن چشم بیننده می شود.

آبی     : احساس امینت، اعتماد، خونسردی، هوش و کارایی

با توجه به این مورد که رنگ آبی القا کننده اعتماد و آرامش به بیننده است، این رنگ در بین موسسات تجاری بسیار پر کاربرد می باشد.

رنگ آبی در مقایسه با سایر رنگ ها بسیار متنوع است. برای مثال آبی تیره القا کننده حس امنیت و آبی کم رنگ می تواند در شما حس دوستی را تشدید کند.

سبز  : انرژی بخش، رشد، اطمینان، زندگی، محیص طبیعی

رنگ سبز به صورت گسترده  در ارتباط با طبیعت کاربرد دارد. از این رنگ معمولا در کسب و کار های که ماندگاری طولانی مدت و حیات طبیعی دارد، استفاده می شود.

این رنگ در برخی از مواقع با ثروت نیز در ارتباط است، به خصوص رنگ نعنایی آن.

بنفش  : شأن، منزلت، خلاقیت، تجمل گرایی، پادشاهی

این رنگ به رنگ پادشاهی شناخته می شود. در گذشته از این رنگ تنها توسط خانواده های ثروتمند مورد استفاده می شد. لذا این رنگ به عنوان یک رنگ درباری شناخته می شود.

صورتی  : احاساست، خونسردی، مهربانی، عشق، شکنندگی، خیال

این رنگ در فرهنگ غرب نشانگر زنانگی است و از بکار بردن آن برای گروه مردانه خودداری می شود.

در استادیوم های ورزشی از صورتی به دلیل آرام بخشی آن، جهت رنگ کردن مسیر منتهی به رختکن استفاده می گردد.

سفید  : پاکی ، بی گناهی، پاکیزگی و خلوص

رنگ سفید به طور سنتی در مراسم ازدواج مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان نمادی از خلوص، پاکی و بی گناهی شناخته شده است.

البته به خاطر داشته باشید زمینه استفاده از این رنگ در معنا و تاثیر آن مهم است. چرا که در فرهنگ ژاپن از این رنگ در نیز  مراسم تدفین استفاده می شود.

مشکی  :  احساس، امنیت، اعتبار، تکامل

رنگ مشکی با توجه به اینکه همراه با چه رنگ دیگری استفاده می شود اهمیت دارد.

این رنگ رابطه تنگاتنگی با اعتبار، زیبایی و ظرافت دارد، از این رو اغلب در شرکت های ارائه خدمات اعتباری استفاده می شود.

طلایی  : تجمل، ثروت، اعتبار، انرژی

ارتباط این رنگ با فلز ارزشمند طلا، حس ارزشمندی را به آن داده است.

از این رنگ اغلب به عنوان رنگ ثانویه استفاده می شود. تاثیرات رنگ طلایی بسیار شبیه به رنگ زرد می باشد.

نقره ای   : اعتبار، سرما، علمی

این رنگ شبیه به رنگ طلایی است اما درخشندگی کمتری دارد. البته رنگ طلایی از هیجان بیشتری برخودار می باشد .

رنگ نقره ای معمولا سرد و با جنبه علمی است.

ترکیبهای رنگ

لازم به ذکر است همان طور که استفاده از رنگ های به صورت مفرد دارای معنی و تاثیرات خاصی است، استفاده از آنها به صورت گروهی نیز می تواند دارای معنی باشد.

البته این تاثیرات به فرهنگ افراد نیز واسته است. برای مثال رنگ های قرمز، سبز و سفید در ارتباط با کریسمس و رنگ های مشکی و نارنجی به جشن هالووین ارتباط دارد.

در صورتی که به ترکیب رنگ های مشکی قرمز و سفید قرمز بیاندیشید در می یابید که رنگ سفید و مشکی می تواند درک شما را از  رنگ قرمز تغییر دهد.

 

برند گریپ (با مسئولیت محدود) برای داشتن یک سایت هیجان انگیز و برانگیزاننده از رنگ نارنجی و قلم درشت استفاده می کند.

زرد: امید، زندگی، مثبت اندیشی، خوشی و بشاشیت، انرژی، خوشحالی
رنگ زرد می تواند یک رنگ بسیار امیدوار کننده و بشاش کننده باشد. این رنگ همچنین می تواند مرتبط با احتیاط و ترسویی در نظر گرفته شود. رنگ زرد روشن می تواند چشم را خسته کند.
آبی: اعتماد، امنیت، مسئولیت، کارایی، خونسرد، دوستانه، هوش و ذکاوت.
از آنجاییکه رنگ آبی می تواند القاء کننده اعتماد باشد، رنگی بسیار پر کاربرد و معروف بین موسسات مالی است. معنای آبی به نسبت دیگر رنگها بر اساس شکل سایه و ته رنگ بسیار متفاوت تر می باشد. به عنوان مثال، آبی تیره تر ممکن است بیشتر القاء کننده احساس امنیت باشد در حالیکه یک آبی روشن تر بیشتر احساس دوستانه بودن را می رساند.
سبز: طبیعت، انرژی طبیعی، زندگی، رشد، محیط طبیعی، ثروت تولید مثل.

برند کلوراکس از رنگ سبز برای ترویج محصولات پاک کننده ارگانیک خود بهره می برد.

رنگ سبز بطور کامل در ارتباط با طبیعت و محیط طبیعی در نظر گرفته می شود. رنگ سبز برای هر کسب و کاری که متمرکز بر ماندگاری طولانی مدت و حیات طبیعی باشد کاملا شناخته شده است. رنگ سبز همچنین می تواند با ثروت هم مرتبط در نظر گرفته شود، مخصوصا با رنگ سبز نعنایی.
بنفش: پادشاهی، خرد، شأن و مقام، وضع اجتماعی، خلاقیت، تجمل گرایی، رمز.
رنگ بنفش بصورت تاریخی با حکومت پادشاهی شناخته شده و می شود. رنگ موی بنفش در دوران های قدیم و باستانی گرانتر از دیگر رنگها بود و تنها خانواده های ثروتمند استطاعت خرید آن را داشتند، که این موضع منجر به این شده تا رنگ بنفش را به عنوان یک رنگ درباری بشناسند.
صورتی: خیالی و احساسی، عشق، خونسردی، زنانگی، مهربانی، شکنندگی.
در فرهنگ غرب، اغلب اوقات رنگ صورتی را مرتبط با زنانگی می دانند و از بکار بردن آن به عنوان رنگی که گروه مردان را مورد هدف قرار دهد خودداری می کنند. برای تیمهای ورزشی رنگ کردن مسیر منتهی به رختکن به دلیل تاثیر آرام کنندگی این رنگ چیزی شناخته شده است.
سفید: خلوص و پاکی، بی گناهی، پاکیزگی، کارایی.
رنگ سفید در فرهنگ غرب ارتباطی قوی با خلوص، پاکی و بی گناهی دارد و بطور سنتی در مراسم ازدواج استفاده می شود. اما بخاطر داشته باشید که این رنگ کاملا مرتبط با فرهنگ می باشد. در فرهنگ ژاپنی از قدیم الیام رنگ سفید برای مراسم تدفین مورد استفاده قرار می گرفته است.
سیاه: قدرت، تکامل، اعتبار، امنیت، احساس.

برند جانی والکر از رنگ های   مشکی و طلایی در سایت خود بهره می برد تا ظرافت و زیبایی و حس قدرت را نشان دهد.

معنای رنگ مشکی با توجه به اینکه به همراه چه رنگ های دیگری مورد استفاده قرار گرفته است، به میزان زیادی تفاوت می کند. به تنهایی رنگ مشکی ارتباط تنگاتنگی با اعتبار و زیبایی و ظرافت دارد. در این رابطه شرکت های ارائه دهنده خدمات کارت اعتباری را به خاطر داشته باشید که کارت مشکی خود را به عنوان با اعتبار ترین کارت خود عرضه می کنند.
طلایی: اعتبار، ثروت، انرژی، تجملی.
رنگ طلایی بسیاری از ارتباطات احساسی فلز با ارزشی که با همین نام شناخته می شود را نیز به خود می گیرد. رنگ طلایی اغلب به عنوان رنگ دوم و ثانویه در طراحی برای تاکید کردن بر ثروت مورد استفاده قرار می گیرد. به خودی خود، رنگ طلایی می تواند بسیار شبیه به رنگ زرد عمل کند.
نقره ای: اعتبار، سرما، علمی.
رنگ نقره ای شبیه به رنگ طلایی است اما با درخششی کمتر. در جاییکه رنگ طلایی روشن و هیجان انگیز است، رنگ نقره ای سرد و با جنبه علمی است.

 

 

در حالیکه رنگ اغلب با توجه به زمینه، مفهوم پنهان در پس زمینه و فرهنگ درک و فهمیده می شود، رنگ ها تاثیر بسزایی بر ادراک ما می گذارند. یک استفاده آگاهانه از روانشناسی رنگ می تواند موجب تاثیر به یاد ماندنی تر، درک و قرائت بیشتر و البته فروش بیشتر شود که در ادامه مختصری به آن می پردازیم…

 

فروش از طریق رنگ

بسیار دقت کنید که استفاده آگاهانه از مبحث روانشناسی رنگ ها می تواند موجب افزایش فروش و شناخته شدن برند شما شود.

وب سایت شما معرق شرکت وتخصص شماست ودراصل مانند سردر شرکت شماست- ودراصل اولین جایی است که می بایست در انتخاب رنگ های مختلف آن دقت بسیار شود.

سپس وب سایت خود در به عنوان یک مجموعه در نظر بگیرید، حال رنگ های استفاده شده در سایت چه پیامی در ارتباط با سایت شما به همراه دارد؟!

چه پیامی را به بازدید کننده منتقل می کنید؟

روانشناسی رنگ ها چگونه می تواند دررابطه با دکمه های برقراری تماس، متون مهم یا قسمت های حیاتی سایت که منجر به تعامل بیشتر مشتری می شود، کاربرد داشته باشد؟

سپس برند خود را به عنوان یک مجموعه در نظر بگیرید. رنگ هایی که استفاده می کنید در مورد برند شما چه می گویند؟

آیا پیوسته از رنگ های یکسان در تمامی موارد و مطالب بازاریابی خود استفاده می کنید؟

به برند هایی از قبیل فیسبوک، توئیتر و گوگل پلاس بیاندیشید. هر یک رنگ مخصوصی در ارتباط با برند خود دارند و شاید شما بتوانید هر شرکت را تنها با توجه به رنگ آن بشناسید.

بنا بر تحقیقات انجام شده، استفاده از رنگ های مناسب می تواند شناخت برند شما را تا ۸۰ درصد افزایش دهد.

همچنین استفاده از روانشناسی رنگ، موجب افزایش فروش و سبب به خاطر ماندن شرکت شما و یادراصل همان وب سایت شما می شود و حتی گاهی از خاطره ها پاک هک نمی شود.

پس لطفا دقت بیشتری در چیدمان رنگهای شرکت و مجموعه خود در واقعیت و فضای مجازی نمایید تا از رقیب هم عقب نمانید…   #محیی

WWW.MOHIE.IR

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*