استرس مداوم مانعی است که متأسفانه بسیاری از کارآفرینان جوان را در همان ابتدای مسیر زمین میزند. افراد تازهکار معمولا بهطرز عجیبی از شکست میهراسند و فکر میکنند در صورت شکست، هیچ شانس دیگری برای ادامهی مسیر نخواهند داشت. این افراد چون نمیتوانند استرس خود را مهار کنند، در تصمیمگیریها دچار اشتباه و اُفت بهرهوری میشوند. این در حالی است که افراد موفق سرشناس، از جمله استیو جابز و ریچارد برانسون نیز با استرس خیلی زیادی در مسیر موفقیتشان روبهرو بودند، اما توانستند بر این استرس غلبه کنند و کسبوکار خود را به ثمر برسانند. لطفا تا آخرباماباشید و از بیانات دکترمحیی یاد بگیرید افراد موفق چطور با استرس مواجه میشوند و روش مقابله با آن چگونه است.
۱. همیشه تقاضای کمک میکنند
ریچارد برانسون در کتاب «راه و رسم ویرجین» معتقد است که باید قبل از گفتن «انجامش نمیدیم» یا «انجامش میدیم»، ایدهی خود را با بسیاری از افراد مطرح کنید.
بسیاری از کارآفرینان و اهالی کسبوکار در مواقع کمک خواستن از دیگران، یک اشتباه بزرگ مرتکب میشوند و آن اینکه فکر میکنند پروژهی در دست انجام را باید خودشان به تنهایی پیش ببرند. این در حالی است که نمیتوانید انتظار داشته باشید خودتان یکتنه از پسِ همهی وظایف بربیایید. قطعا شما در تمامی حوزهها کارشناس نیستید! پس وظایفی را که در حوزهی تخصصیتان نیستند به افراد کاردان بسپارید. اگر قرار باشد همهی وظایف یک پروژه را خودتان تکنفره انجام دهید، نتیجهای جز استرس نخواهد داشت و خیلی از امور را هم نمیتوانید بهدرستی سر و سامان دهید.
افراد موفق برای وظایف مختلف، کارشناسان همان حوزه را استخدام میکنند. به این ترتیب، نه تنها میتوانید کسبوکارتان را پیروزمندانه جلو ببرید، بلکه مطمئن خواهید شد که تمامی امور طبق برنامه پیش میروند. پس اگر به انجام کاری مطمئن نیستید، حتما از یک یا چند نفر دیگر مشورت بگیرید. حتی اگر به انجام کاری مطمئن هستید، از مشورت کردن با دیگران غافل نشوید. البته توجه داشته باشید که از افراد متخصص مشورت بگیرید تا دوباره مجبور به صرف زمان برای تحقیق در مورد درستی یا نادرستی مشورتهای انجام شده نشوید.
۲. تجارب خود را به اشتراک میگذارند
(وبلاگنویسی) رمز زندگی این است که بتوانید تأمل کنید، بتوانید خودتان را بشناسید، بتوانید قبل از اینکه واکنشِ بدون فکر نشان دهید یک لحظه درنگ کنید. سفر دگرگونی شما از آنجایی کلید میخورد که بتوانید خودتان را حقیقتا بشناسید.
حتما از خودتان میپرسید که اصلا چرا باید تجاربتان را در اختیار دیگران بگذارید. مهمترین دلیل آن، شنیدن بازخورد سایر کارشناسان دربارهی تجاربتان است. احتمالا این افراد نیز تجارب خودشان را با شما در میان خواهند گذاشت. مطمئنا متعجب میشوید وقتی ببینید که با بسیاری از این افراد، تجارب مشترک دارید و مسیر آغازین کسبوکارتان چه قدر به هم شبیه بوده است. به کمک این راهکار عالی میتوانید چیزهای جدید زیادی یاد بگیرید و اشتباهاتی را که دیگران مرتکب شدهاند تکرار نکنید.
بسیاری از افراد موفق برای تخلیهی فشار و استرسی که دائما متحمل میشوند، به وبلاگنویسی روی میآورند. وقتی افکار و حتی تجارب شکستهایتان را به اشتراک میگذارید، نه تنها از بازخوردهای سایر کارشناسان بهرهمند میشوید، بلکه مقداری از استرستان را نیز تخلیه خواهید کرد. همچنین وقتی ماجراهای کارآفرینی خود را ثبت میکنید، خیلی راحتتر میتوانید به تجارب گذشتهتان رجوع کنید و از آنها درس بگیرید. هر شب قبل از رفتن به رختخواب، روزی را که پشت سر گذاشتهاید بررسی کنید و همهی اتفاقات را بنویسید. در پایان هر ماه، یک پست در وبلاگتان بگذارید تا بتوانید یک ماهی را که از سر گذراندهاید ارزیابی کنید و از این طریق به افراد تازهکار نیز کمکی کرده باشید. به این ترتیب چون میتوانید روی کل مسیر کسبوکارتان تأمل کنید، با بهرهوری مطلوبتری پیش خواهید رفت.
۳. همیشه در حال یادگیری هستند
مهم نیست در چه سنی هستید و یا چه شغلی دارید، یادگیری فرآیندی است که تا پایان عمر ادامه دارد. دانش یک ابزار ارزشمند و پُرقدرت در دنیای کسبوکار محسوب میشود. پس اگر قصد موفقیت دارید، این نصیحت ابدی را آویزهی گوشتان کنید و هرگز از فراگیری دانش غافل نشوید.
وقتی تلاش میکنید چیزهای جدید یاد بگیرید، راحتتر با چالشها مواجه میشوید و میتوانید سریعتر تصمیم بگیرید. شاید به وبلاگنویسی علاقهمند باشید اما این کار در پیشرفت کسبوکارتان ضرورتی نداشته باشد، با این حال چرا نباید وبلاگنویسی را یاد بگیرید؟ قبل از هر چیزی باید با سیستم مدیریت محتوای وُردپرس (WordPress) آشنا شوید و تجربهی وبلاگنویسی خود را از طریق این پلتفرم ساده اما خوشدست آغاز کنید. علاقهمندی به موضوعات جدید کمک میکند در زندگی از مسیرتان منحرف نشوید، چرا که هیچ دانشی بیمصرف یا غیرضروری نیست. اما حواستان باشد که هرگز در انجام وظایفتان کوتاهی نکنید و در تحقق نتایجی که انتظار میرود ماحصل وظایفتان را رقم بزند، کوشا باشید.
۴. از گجتها استفاده بهینه میبرند
(گوشی هوشمند)گجتها یا همان ابزارکها برای این ساخته شدهاند که در انجام وظایف روزمره کمکتان کنند. پس باید یاد بگیرید که چگونه با این ابزارها کار کنید و از قابلیتهایشان نهایت استفاده را ببرید. مثلا قابلیت گوشی هوشمند فقط این نیست که در شبکههای اجتماعی بچرخید یا عکس سلفی بگیرید. با گوشیهای هوشمند میتوانید برنامهریزیهای خیلی دقیق انجام دهید و زندگی منظمتری داشته باشید. همچنین میتوانید بدون اینکه به بانک بروید یا به لپتاپ نیاز داشته باشید، اپلیکیشن بانک مورد نظرتان را دانلود کنید و تراکنشهای خود را به آسانی و با سرعت از طریق موبایل انجام دهید.
اپلیکیشنهای کاربردی زیادی برای گوشیهای هوشمند و رایانههای شخصی در دسترس هستند که به صرفهجویی در وقت کمک میکنند. حتی میتوانید پیامهایی را که به موبایلتان ارسال میشوند روی لپتاپ دریافت کنید. اگر شغلتان به گونهای است که بیشتر با لپتاپ سر و کار دارید، حتما برایتان خیلی راحتتر خواهد بود که حسابهای بانکی، برنامههای زمانی یا ایمیلهای خود را از روی لپتاپ مدیریت کنید.
۵. انگیزههای خود را میشناسند
این سنگینی کار نیست که شما را از پای درمیآورد، بلکه روش انجام کار است.
برای اینکه دچار استرس نشوید و با بهرهوری بالا پیش بروید، باید عوامل انگیزشیای که موجب پیمودن مسیرتان میشود را شناسایی کنید. بعضیها از هدف نهایی انگیزه میگیرند، اما بعضی دیگر که تاب تحمل سختیهای زیاد را ندارند، انگیزهی خود را در اقدامات سادهتر پیدا میکنند.
هیچکس نمیتواند به شما بگوید که برای ادامهی مسیر به چه انگیزهای نیاز دارید، بلکه خودتان باید انگیزهتان را با سماجت به خرج دادن و تسلیم نشدن پیدا کنید. والت دیزنی به دلیل نداشتن خلاقیت، از کار در روزنامهی معروف کانزاس سیتی اِستار اخراج شد. بعدها کسبوکارهای مختلفی راه انداخت که به ورشکستگی ختم شدند. اما در نهایت، مسیر تحقق هدفش را پیدا کرد و از همه مهمتر اینکه هرگز تسلیم نشد. او در تمام طول مسیر با انگیزه باقی ماند و دست از هدفش نکشید. در هر کاری انگیزه نقش بهسزایی دارد.
پس هر چیزی را که فکر میکنید به شما انگیزه میدهد و در آن لحظه خوشحالتان میکند، انجامش دهید. و روی مهارتهای ایجاد انگیزه در خود کار کنید.
۶. ساعات کاری مشخص دارند
بسیاری از افراد تمام زندگی خود را وقف حرفه و موفقیتشان میکنند. این در حالی است که باید بین زندگی شخصی و کاری خود تفکیک قائل شوید. واقعیت این است که اگر تماموقت مشغول کار باشید، نمیتوانید کل روز را با بهرهوری بالا کار کنید و همهی وظایفتان را با موفقیت به سرانجام برسانید.
وقتی ساعات کاری مشخص داشته باشید، سعی خواهید کرد حداکثر انرژی خود را در آن بازهی زمانی خاص به انجام وظایفتان اختصاص دهید. اما اگر تماموقت کار کنید، نتیجهی مطلوبی نخواهید گرفت. پیامد اضافهکاری مداوم این است که خسته و پُراسترس خواهید شد و برای روز بعد آمادگی کافی را نخواهید داشت. برای اینکه بتوانید با بهرهوری بالا کار کنید، به خوشحالی نیاز دارید و چه راهی بهتر از اینکه بعد از ساعات کاری با خانواده و دوستانتان وقت بگذرانید!
خیلی وقتها ایدههای ناب زمانی به ذهن خطور میکنند که در فکرشان نیستید. پس زندگی شخصی خود را فدای کارِ بیش از حد نکنید. برای خانوادهتان هم وقت بگذارید، مسافرت بروید و از تفریحات مورد علاقهتان لذت ببرید.
۷. آرامش خود را حفظ میکنند
گفته میشود خلقوخوی افراد با افزایش سن رو به بهبودی میرود. یعنی اینکه یاد میگیرید با مردم بهتر کنار بیایید و خوشقلبتر و بامحبتتر باشید. اما همیشه اینطور نیست. من سعی میکنم آرامشم را حفظ کنم، اما گاهی اوقات بهترین کاری که میشود انجام داد این است که خودتان را از مهلکه بیرون بکشید و یک چُرت حسابی بزنید.
باید یاد بگیرید چطور میتوانید به آرامش برسید و افکار منفی را از خودتان دور کنید. بعضیها برای اینکه از شر استرس خلاص شوند، به فعالیت جسمی مانند آهسته دویدن یا ورزش در باشگاه نیاز دارند. بعضی دیگر برای اینکه به آرامش روانی برسند، تمرینات یوگا انجام میدهند.
خیلی خوب است که یاد بگیرید در محل کارتان نفس عمیق بکشید و خودتان را آرام کنید. اگر استرستان را مهار نشده باقی بگذارید، بعید است بتوانید با بهرهوری بالا کار کنید. لطفا امتحان کنید و نکته نظرات خود رابامادرمیان بگذارید.
www.MOHIE.ir