طرح بازاریابی یا Marketing Plan، سندی جامع است که کلیهی تبلیغات تجاری و فعالیتهای بازاریابی یک کسب و کار را برای سالهای پیش رو در آینده مشخص میکند. بهعلاوه طرح بازاریابی، موقعیت فعلی بازاریابی یک کسبوکار، بازار هدف و استراتژیهایی که برای رسیدن به اهداف مشخص اعمال میشوند را برای شماشرح میدهد.
طرح بازاریابی به شما کمک میکند استراتژیها و فعالیتهای بازاریابی کسب وکاریا شرکتتان را بهطور مؤثر روی بازار هدف متمرکز کنید و مشتریان پایهی کسبوکارتان را افزایش دهید.
طرح بازاریابی با شناسایی نیازهای مشتری از طریق تحقیقات بازار شروع میشود و به کمک فرایندهایی نظیر تجزیهوتحلیل وضعیت بازار، برنامههای عملیاتی، بودجه، پیشبینی فروش، استراتژیها و صورتهای مالی پیشبینیشده، توضیح میدهد که یک شرکت چگونه میتواند این نیازها را با سودآوری قابلقبول برطرف کند. این طرح ممکن است برای معرفی یک محصول کاملاً جدید یا اصلاح برنامههای فعلی بازاریابی تهیه شود یا بهعنوان بخشی از طرح کسبوکار مورداستفاده قرار بگیرد.
۱- دادههای مالی: معلوماتی که از بخشهای حسابداری، مدیریت هزینهها و سایر تحقیقات مالی به دست میآید.
۲- دادههای محصول: اطلاعات و برآوردهای تولیدی و تحقیق و توسعه
۳- دادههای فروش و توزیع: اطلاعات و برآوردهای فروش، بستهبندی، توزیع محصول
۴- دادههای تجاری، تبلیغات و ارتقا فروش، اطلاعات و برآوردهای دپارتمانهای مرتبط
۵- دادههای بازار: نتایج تحقیقات بازار
نگارش یک طرح بازاریابی معتبر و قابل استناد، مستلزم این است که تحقیقاتتان را در زمینههای زیر کامل کرده باشید:
شما باید اهداف بازاریابی که اهداف نهایی کسبوکار شما را برآورده میکنند را مشخص کنید. برای مثال اگر هدف کسبوکارتان، رسیدن به رشد ۵ درصدی است، هدفگذاری شما برای بخش بازاریابی چه خواهد بود؟
افزایش تعداد مشتریان؟
افزایش فروش کل؟
تجربه و تحلیل فرصتها و تهدیدات و نقاط ضعف و قوت کسبوکارتان (S.W.O.T) به شما کمک میکند بینشی واقعی نسبت به اهدافتان به دست آورید. به یاد داشته باشید که اهداف تعیینشده باید مشخص و واضح، قابلاندازهگیری، قابلدستیابی و دارای زمانبندی مشخصی باشند.
بسیاری از کسبوکارهای کوچک، از تحقیقات و تجزیهوتحلیل بازار هدف چشمپوشی میکنند، زیرا فکر میکنند باید هزینهی زیادی برای این عملیات بپردازند. ولی این سرمایهگذاری اولیه، یکی از مهمترین گامهای پیشرفت کسبوکار شما است. هدف این است که درک کنید مشتریان شما چه افرادی هستند و کجا میتوانید به آنها دسترسی داشته باشید. این موضوع تقسیمبندی بازار نامیده میشود.
یکی از اهداف اصلی تحقیقات بازار، تعیین مناطق تمرکز بازاریابی است. مشتریان خود را بهطور واضح تعریف کنید و بر این اساس، اولویتهای جغرافیایی فعالیتهایتان را پیدا کنید.
چگونه میخواهید برنامههای بازاریابی خود را اجرایی کنید؟
در مرحلهی اول، به این سؤالات پاسخ دهید:
جایگاه کسبوکار شما در برابر سایر رقبا چیست؟
کدام بازار هدف، مشتریان بالقوهی بیشتری را در دسترس شما قرار میدهد؟
چه پیشنهاداتی برای مشتریان بالقوه دارید و آنها را چگونه قیمتگذاری میکنید؟
پاسخ این پرسشها، حدود و اصول استراتژیهای بازاریابی را نشان میدهد.