باتوجه به این مهم که روشهای موفق در فروش نقش حیاتی و تعیین کننده در دستیابی به سودآوری مطلوب و ایده آل دارد، در اینجا 20 روش کاربردی برای فروش موفق را برایتان بازگو خواهیم نمودم.
مطمئن باشید اجرای دقیق و همه جانبه این نکات، سهم قابل توجهی در رشد، رونق و بالندگی کسب و کار شما خواهد داشت.
1️⃣ با مشتریان سابق خود که نسبت به آنها شناخت دارید و توانستهاید اطمینان نسبی آنها را جلب کنید، به صورت تلفنی یا حضوری در تماس باشید و علاوه بر اینکه برای برطرف نمودن نقاط ضعف و کمی و کاستیهای گذشته تلاش میکنید، سعی کنید اطمینان آنها را بیش از پیش جلب و صمیمیت دو طرفه بین خودتان و آنها را تقویت کنید.
2️⃣ همواره ابزارهای تبلیغاتی خود را از لحاظ کارآیی و بازدهی ارزیابی کنید و مواردی را که نتیجهبخش نیستند حذف کنید و از سوی دیگر، ابزارهای کارآمد و مؤثر را به روز رسانی و تقویت کنید. استفاده از ابزارهای نتیجه بخش، مساوی است با صرفهجویی در سرمایهها و رشد درآمد و سودآوری.
3️⃣ برای مشتریانتان تخفیف ویژه مدتدار و محدود در نظر بگیرید. سعی کنید با استفاده از تخفیفها و پیشنهادات گیرا، آنها را به خرید بیشتر ترغیب کنید. برای مشتریانی که خرید بالاتری انجام میدهند، امتیازات ویژهای در نظر بگیرید.
4️⃣ به بازارهای فعلیتان بسنده نکنید.
هر روز در مورد بازارها و مشتریان جدید تحقیق و آنها را شناسایی کنید. با استفاده از ابزارهای مناسب و کاربردی، محصولاتتان را به آنها معرفی و به خرید قطعی ترغیبشان کنید.
5️⃣ به عملکرد روزمره و یکنواخت تیم فروشتان قانع نباشید. وضعیت بازار، هر لحظه در حال تغییر و تحول است. توصیه میکنیم تیم فروشتان را با این تحولات همسو و هماهنگ کنید. برای این منظور بهتر است هفتهای یک تا دو جلسه با تیم فروشتان دیدار داشته باشید و ابعاد مختلف تحولات بازار و اقداماتی که باید در این جهت انجام دهید را تجزیه و تحلیل کنید.
6️⃣ اگر مشتریهایتان کمتر میشوند یا خرید کمتری انجام میدهند، این یک زنگ خطر برای شماست! باید در اسرع وقت نسبت به عیبیابیِ محصولات یا فرآیند فروشتان اقدام کنید و نقاط ضعف و اشکالات آن را برطرف کنید. سهلانگاری در این زمینه، به از دست دادن بخش عمدهای از مشتریانتان و در نتیجه افت شدید سود و درآمد کسب و کارتان منجر خواهد شد، در این خصوص میتوانید از مشاور های عارضه یابی سازمانی و فروش تیم حرفه ای نواندیشان نیز استفاده نمایید.
7️⃣ بدون شناخت از نیازها و علایق مشتریان، نه در عرصه بازاریابی و نه در عرصه تبلیغات، راه به جایی نخواهید برد. ارتباطات خود را با مشتریانتان گسترش دهید و استحکام ببخشید و با شناخت بیشتر از آنها و نیازهایشان، امکان فروش و سود بالاتر را فراهم کنید.
8️⃣ همواره توجه داشته باشید که سرمایهگذاری با هزینه کردن متفاوت است. برای دستیابی به سود بیشتر، سنجیده و حرفهای سرمایهگذاری کنید و با شناسایی هزینههای بینتیجه، آنها را حذف یا در جهت سودآوریِ بیشتر هدایت کنید.
9️⃣ بدون فراگیری شیوههای نوین تبلیغاتی که متناسب با نوع محصول و کسب و کار و بر اساس تحلیل و شناخت جامعه هدف ( مشریان ) شما باشند، دست به تبلیغات نزنید! تبلیغات، بدون بکارگیری راهکارهای حرفهای، محکوم به شکست و از دست دادن سرمایه و دارایی های شما خواهد بود.
🔟 اطلاعات مشتریان احتمالی و مشتریان بالقوه خود را به صورت یک بانک اطلاعاتی منظم و سازماندهی شده درآورید و برای جذب و ترغیب هر یک به خرید قطعی، برنامهای دقیق و هدفمند طراحی کنید. عملکرد پراکنده و نسنجیده، سوددهی چندانی برایتان نخواهد داشت.
1️⃣1️⃣ فرمول پرداخت حقوق و پورسانت تیم فروشتان را بر اساس شرایط فروش به روز کنید تا تیم فروش انگیزه بیشتری برای فروش بالاتر پیدا کند. در صورتی که با تیم فروش هماهنگ باشید، در بلندمدت، فروش سودآورتری را تجربه خواهید کرد.
2️⃣1️⃣ برای هر روز، هر هفته و هر ماه از فرآیند فروش هدف مشخصی را تعیین و آن را با عدد بطور دقیق مشخص کنید و تمام تمهیدات و مقدمات لازم را برای تحقق این اهداف بسنجید و فراهم کنید. فروش هدفمند، فروشی سرشار از سود و بهرهوری خواهد بود.
3️⃣1️⃣ خودتان و گروهتان را همواره از لحاظ دانش نوینِ فروش و به ویژه روانشناسی فروش به روز کنید و به ابزارهای مختلف فروش حرفه ای مجهز کنیدمثل دوره نخبگان ثروت آفرین کسب وکار که آخرین اطلاعات حوزه کسب وکار و فروش را با جدیدترین روش های آموزش دنیا به شما انتقال می دهد.
4️⃣1️⃣ اگر میخواهید تیم فروشتان به بازدهی و کارایی مورد نظرتان نزدیکتر شوند، دغدغههای مالیِ آنها را برطرف کنید و به شکلی برنامهریزی کنید که آنها با حوصله و به دور از استرس و در شرایط مطلوب بتوانند فروش داشته باشند.
5️⃣1️⃣ شما تنها نیستید!
بسیاری از رقیبان شما سعی دارند با استفاده از نقاط ضعفی که شما به آنها بیتوجه هستید، گوی سبقت را از شما بربایند. رقیبان خود را بشناسید! با نقاط قوت و ضعف خودتان روبرو شوید، آنها را بپذیرید و در جهت تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن نقاط ضعفِ خود بکوشید. در مقابل، با شناسایی نقاط ضعف حریف میتوانید بهتر از همیشه، از نقاط قوت خود برای پیروزی و موفقیت استفاده کنید.
6️⃣1️⃣ حتماً برای کارمندان فروش، کارشناسان فروش، مدیران فروش و تمام کارکنانی که به هر نحو در فرآیند فروش نقش دارند، پرداختِ بیشتر به صورت پِلکانی را در نظر بگیرید. به آنها بطور دقیق بگویید که در مقابلِ چه مقدار فروش، چه مقدار درآمد خواهند داشت. در مورد اعداد و ارقام حجمِ فروش و میزانِ درآمد، به تیم فروشتان بطور شفاف اطلاعرسانی کنید. این اقدامات در بلندمدت میتوانند نقش تعیین کنندهای در بهبود عملکرد پرسنل و افزایش فروش داشته باشند.
7️⃣1️⃣ مراقب باشید خودتان و تیم فروشتان درگیر مسائل حاشیهای نشوید! تمرکز روی اهدافی که برای فروشتان ترسیم و تعیین کردهاید، رمز موفقیت شما در دستیابی به سود کلان و ایدهآل است.
8️⃣1️⃣ با استفاده از هدایا و اشانتیونهای تشویق کننده و جذاب، انگیزه خرید بیشتر را در مشتریان فعلیتان ایجاد کنید. البته مراقب باشید که این روش، جایگزین کیفیت محصولاتتان نشود، زیرا محصولات بیکیفیت، حتی با بهترین جوایز و اشانتیونها هم فروش قابل توجهی نخواهند داشت.
9️⃣1️⃣ چنانچه مدتهاست از شیوهها و تکنیکهای فروش قدیمی استفاده میکنید و از حجم فروشتان راضی نیستید، در اسرع وقت روشهای منسوخ و ناکارآمد را شناسایی کنید و کنار بگذارید و روشهای اصولی و مناسب با وضعیت بازار را جایگزین کنید.
0️⃣2️⃣ در دسترس باشید!
یکی از اشتباهات بسیاری از مدیران فروش این است که تصور میکنند باید کمیاب و دور از دسترس باشند تا نزد مشتری ارزش و اعتبار کسب کنند. برعکس! مشتریان نیاز به تأمین کنندهای دارند که در دسترس بوده و در وقت و موقعیت مناسب بتواند نیازهای آنها را تأمین کند و محصولاتش را در حداقل زمان ممکن با بهترین کیفیت در اختیارشان قرار دهد.
1️⃣2️⃣ کار مشتری را راه بیندازید!
موانع درون سازمانی مانند کاغذبازی و به اصطلاح دوره چرخاندنِ مشتریان، نتیجهای جز دلزدگی و شکلگیری افکار منفی و بدبینانه در ذهن مشتری و بیاعتماد شدن او ندارد. امروزه، موفق کسی است که بهتر، سریعتر و مؤثرتر از دیگران خدماترسانی کند.
2️⃣2️⃣مشتری رئیس است!
تمام تلاش خود را بکاربگیرید تا روح و روان مشتری را شاد کنید و به تمام بیانات او خوب توجه کنید و بگذارید تصور کند شما بسیار برای او ارزش قائل هستید و با تمام جوانب و درخواست ها و اعتراضاتش همسو و همراه شوید و درصدد رفع مشکل باشید نه توجیح بیهوده ، تا همیشه در قلب و ذهن و مغز آنان ماندگار شوید.
لطفا بسیار دقت کنید که هر یک از نکات فوق، به ظاهر ساده، اما در عمل بسیار پیچیده و مستلزم برنامهریزی و مدیریت دقیق زمان، هزینه و نیروی انسانی است.
بنابراین بر اساس نقاط قوت و نقاط ضعف و متناسب با شرایط کسب و کارتان راهکارهای مناسبی را برگزینید و زیر نظر کارشناسان متخصص، آنها را تا مرحله نتیجهگیری قطعی پیش ببرید.
دکترمحیی امیدوار است همواره فروشی بالا و سودمند را تجربه کنید و هر روز با دستاوردهایی جدید، در مسیر پیشرفت حرکت کنید.
ضمنا این را هم در آخر عرض کنم که همواره بیاد داشته باشید با تبر کُند هرچه قدر هم که قوی باشید درخت کمی را می توانید قطع کنید و راه تیز کردن تبر در مدیریت فروش و کسب و کار فقط آموزش آموزش و آموزش است!
هیچکس از پیش خود چیزی نشد___هیچ آهن خنجر تیزی نشد!
WWW.MOHIE.IR