تحلیل جامعهشناختی بازاریابی شبکهای یا نتورک مارکتینگ بارویکرد خانواده
🔹در قرن بیستم که اقتصاد با مشکل کمبود تقاضا مواجه شد، کینز نظریه اساسی خود یعنی مدیریت تقاضا را مطرح کرد.
در واقع مدیریت تقاضا در این نظریه بدین معناست که هر گاه اقتصاد با کمبود تقاضا مواجه شد باید تقاضا را تحریک کرد تا اقتصاد با رکودی مشابه رکود 1929 مواجه نشود.
🔹مهمترین ابزار تحریک تقاضا در حوزه مصرف، تبلیغات و در پی آن بازاریابی بود. در واقع رواج مصرف گرایی و ایجاد نیاز کاذب هدف اصلی تبلیغاتها و بازاریابها قرار گرفت.
گسترش این موضوع در حدی بود که واژه Consumption که تا قبل از قرن بیستم در معنای حیف و میل به کار می رفت کم کم در طول قرن بیستم به جای کلمه مصرف و مصرف کننده استفاده شد.
🔹پس ترویج مصرف گرایی و مصرف همراه با حیف و میل در همه انواع بازاریابی ها وجود دارد، اما در طول صد سال اخیر که بازاریابی تکامل داشته است، هیچ نوعی از بازاریابی مانند بازاریابی شبکه ای عواطف و خانواده ها را مورد هجوم خود قرار نداده است.
🔹در واقع بازاریاب شبکه ای آموزش می بیند که بازاریابی را از میان خانواده و دوستان نزدیک خود آغاز کند، زیرا نفوذ بیشتری در میان این افراد دارد، همین موضوع باعث می شود که روابط گرم عاطفی و خانوادگی به تدریج جای خود را به روابط سرد اقتصادی و تجاری بدهد. از طرفی چون اساس این نوع بازاریابی بر اعتماد هست، احتمال موفقیت این نوع بازاریابی در بین افراد غیر آشنا هم بسیار کاهش می دهد.
🔹بنابراین بازاریابی شبکه ای علاوه بر اینکه دارای ترویج فرهنگ مصرف گرایی سایر مدلهای بازاریابی است، در ذات خودش سست و سرد کرد روابط عاطفی و خانوادگی را هم بهمراه دارد.
لذا به هر کسی که قصد ورود در این کار را دارد توصیه می شود که اگر خانواده و روابط عاطفی با دوستان و اقوامتان برایتان ارزشمند است، به این کار ورود نکنید.
البته این نوع بازار یابی موارد قابل نقد دیگری هم دارد، که در وقت خود آنها را هم شرح خواهیم داد.WWW.MOHIE.IR