داده ها ورد زبان هر بازاریابی هستند.
بازاریابان داده های بیشتر، نگرش بیشتر و راه های بیشتری برای استفاده از داده ها می خواهند. اما خیلی از آژانس ها فاقد سیستمی برای گرفتن و درک دیتاهای خودشان هستند، و این مساله مخصوصا در فرآیند فروش و پرورش مشتریان خیلی مهم است.
پیشگویی ها و پیش بینی ها جای خود را دارند، اما بیشتر راه های ارزشمند برای درک چرخه فروش آژانس ها، شامل کسانی است که نزدیک تر شوند و مدت بیشتری مشتری باقی بمانند.
این کار به وسیله جمع آوری داده ها و استفاده از تجربیات گذشته است. شما نمی توانید این کار را بدون داشتن اطلاعات درباره بردها و باخت های قبلیتان انجام دهید.
یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان می تواند همه این اطلاعات و حتی بیشتر را ثبت کند.
ما از گروهی از نمایندگان پرسیده ایم که چرا CRM نقش اساسی در کسب و کار جدیدشان داشته است. در اینجا 15 دلیلی که آن ها مد نظرشان بوده است ذکر شده است :
1- طبقه بندی کردن فروش شما :
استفاده از CRM برنامه های توسعه کسب و کار شما را طبقه بندی می کند. یعنی برای توسعه کسب و کارتان فقط به یک کارمند نیاز ندارید. به جای آن، می توانید به کارمندان دیگرتان اعتماد کنید و با کارفرمایان ارتباط برقرار کنید. این یک فرصت خوب برای شما در جهت توسعه بیشتر کسب و کارتان است.
2- شناخت قلاب های مشتریان :
کسب و کارهای برنده، درک خوبی از حرکات مشتریان بالقوه دارند و میفهمند که کجا می توانند آن ها را پیدا کنند. آیا سرنخ هایی داشته اید که از طریق ROI ایمیل مارکتینگ یا مسابقات در شبکه های اجتماعی بدست آمده باشد؟ هر کدام از این روش ها می تواند نخستین لحظه آشنایی و علاقه مند شدن به محصول و خدمات شما باشد. استفاده از CRM برای شما تولید سرنخ ها را به ارمغان میاورد و به شما کمک می کند قلاب هایتان را در فضاهای بهتری بیاندازید و سرنخ های بیشتری نصیبتان شود.
3- تنظیم یاد آور برای جلوگیری از فراموش شدن ارتباطات :
خیلی از آژانس ها پرسنل اختصاصی فروش ندارند. فروش در چنین حالتی نیاز به مدیری دارد که قبلا و به طور مستمر در این حوزه کار فراوانی انجام داده باشد. مدیریت تیم، انجام مسئولیت های روزانه و تلاش برای فروش جدید و بیشتر… تماس اول با مشتریان بسیار مهم است و خیلی از مشتریان در اولین تماس تصمیم می گیرند که از محصول یا خدمات شما استفاده کنند یا نه؟
قدم بعدی پیگیری مشتریان است. گاهی اوقات شرایط گیج کننده می شود. فعالیت های فروش شما زیاد می شود و این اتفاق باعث فراموشی و غفلت از بعضی مشتریان می شود. نرم افزار CRM به شما کمک می کند تا شما همیشه ارتباطتتان را حفظ کنید و خودتان را به مشتریانتان از این طریق یاد آوری کنید.
4- خانه ای برای داده های شما :
CRM شما قلب و روح کسب و کار شماست و این تنها عنصر مهمی است که برای شما وجود دارد. چرا؟ چون یک CRM که به خوبی مدیریت می شود، عصاره هر گونه ارتباطی که در شرکت شما وجود دارد را خواهد کشید : هر مشتری، هر فروش، هر سرنخ و چشم انداز فروشی و هر شریک تجاری که شما دارید. CRM برای شما همه آن ها را ثبت می کند. اگر شما این اطلاعات را به هر دلیلی از دست بدهید فاجعه رخ خواهد داد. CRM جلوی فاجعه را خواهد گرفت.
5- بدانید چه چیزی مهم است :
شما به عنوان یک تیم بازاریابی و فروش دیجیتال باید همه نقاط مهم جریانات خارجی را بررسی کنید. قسمت های مختلف هر کمپین را مورد تحلیل قرار دهید. CRM به شما اجازه می دهد تیم فروش و بازاریابی تان بتوانند مشتریان را رصد کنند و بفهمند خریداران بیشتر کجا می روند و چه می کنند؟ با یک نرم افزار CRM شما می توانید به راحتی همه چیز را بررسی کنید و بفهمید که چه چیزی می تواند در ارتباط با مشتریان، شرکت ها، معاملات و از همه مهم تر درآمد موثر باشد.
6- پیدا کردن چالش هایی برای سرنخ :
بزرگ ترین مزیت CRM فراهم کردن منبعی از سرنخ های باهوش است. اگر شما بتوانید تعامل با مشتریان را از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ببینید، می توانید بینشی برای مواجه با مسایل پیدا کنید.
7- حرکت کنید، نزدیک شوید، بیشتر بفروشید
یک نرم افزار CRM خوب پیوند محکمی با سرنخ های باهوش دارد و چنین سیستمی به تیم توسعه کسب و کار شما اجازه می دهد تا چشم اندازهای فروش خوب بیشتری را قبل از اینکه با آن ها تماس بگیرید بیابید و با کسب اطلاعات بیشتر، شما انعطاف بیشتری داشته باشید و هم چنین وقت کم تری را در فرآیند فروش تلف کنید. این کار به طور مهیجی شانس شما را در یافتن، نزدیک شدن و نگهداری از مشتریان و موفقیت فرآیندتان افزایش می دهد.
8- آشکار سازی فرصت های از دست رفته و فراموش شده :
اگر می خواهید کسب و کار شما پیشرفت کند، شما باید فرصت ها را هرچه بهتر ممکن سازید. بهترین راه برای صاحبان کسب و کاری که می خواهند جزو بهترین ها باشند و سرشان شلوغ است، استفاده از نرم افزار CRM است. این سیستم به شما اجازه می دهد تا شما، سابقه مشتریان و چشم اندازهای آنان را به طور مختصر و سازمان یافته نگه داری کنید. هم چنین به طرز شفافی مسائلی که بارها در فرآیند فروشتان رخ داده را ثبت کنید و همه معاملات قبلی با داده های کامل آن برای شما آشکار شود. از این طریق شما می توانید مشتریان بیشتری را جذب کسب و کارتان کنید. پس اگر می خواهید این اتفاق برای شما بیفتد، به استفاده کنندگان از نرم افزار CRM بپیوندید.
9- یک چرخه فروش استوار پیدا کنید :
اولین دلیل برای استفاده از CRM متقاعد کردن چشم انداز ها از طریق یک چرخه فروش استوار است. کارمندان فروش ممکن است فراموشکار باشند، بنابراین استفاده از نرم افزار CRM برای اتوماتیک سازی فروش شما و فعالیت هایی که به کم شدن خطاهای شما کمک کند بسیار مهم است.
10- اندازه گیری و بهبود بخشی :
چطور اندازه گیری فروش را بهبود می بخشد؟ سیستم CRM وقتی استفاده می شود، به شما فشار وارد می کند تا مسیر فروشتان را بهبود ببخشید. اگر شما بخواهید فروشتان را افزایش بدهید، نیاز به CRM دارید. به علاوه، یک CRM به شما کمک می کند تا از یک فرآیند فروش برای حرکت سرنخ ها به قسمت های دیگر قیف فروش استفاده کنید
11- افزایش تمرکز :
هرچه سرتان شلوغ تر باشد و خدمت رسانی اتان بیشتر، راحت تر سرنخ ها ومشتریانتان را از دست می دهید. و قیف فروشتان خالی تر می شود. CRM به شما اجازه می دهد تا متمرکز و سازمان یافته بمانید و اجازه می دهد تا در حل مسائل موجود با مشتریان سرعت و دقت بیشتری داشته باشید. شما می توانید نقشه فروشتان را به طور کامل ببینید، به راحتی فرآیند فروشتان را درک کنید و برای رشد و توسعه کسب و کارتان برنامه ریزی کنید. فقط کافیست، CRM اتان را با ابزارهای دیگر ادغام کنید. می توانید برای افزایش اطلاعاتتان در این باره، از محتواها آنلاین دیگر استفاده کنید.
12- درک زمینه فعالیت :
اگر شما در زمینه رشد و توسعه کسب و کارتان جدی هستید داشتن یک CRM بسیار ضروری است. در حقیقت، شما نمی توانید همه جزییات ارتباطاتتان را به یاد آورید، شما زمینه فعالیتی که نیاز است برای پرورش سرنخ هایتان داشته باشید را از دست خواهید داد. شرکت های هوشمند از نرم افزار مدیریت با مشتریانی استفاده می کنند که مطمئن هستند، هرکسی در سازمانشان قادر است بدون نیاز به اینکه به عقب برگردد و همه چیز را بررسی کند، مکالمه مناسبی با مشتریان جدید داشته باشد. CRM چرخه فروش شما را با دقت فراوانش کوتاه تر می کند.
13- مکالمات با ارزش تر بسازید :
یک CRM ابزاری در جهت هدفمند کردن بیشتر بازاریابی خارجی شماست که از طریق، سامان دهی فعالیت های شما، پیگیری نتایج و آماده سازی های کاملا شفاف مسیر فروش را بهبود می بخشد. استفاده از CRM در این حوزه سه مزیت ویژه ای دارد :
1- ایجاد نگرشی بهتر در جهت فعالیت های بازاریابی و پیش بینی فروش تیم شما
2- فروشندگانی ارزشمندتر و معتبر تر و ارتباط بهتر با چشم اندازهای فروش
3- بازاریابانی با نگرشی وسیع تر در جهت تولید سرنخ های بیشتر
حتی کسب و کارهای کوچک و آژانس هایی با یک یا دو کارمند فروش می توانند از مزیت های CRM در جهت همکاری، ثبت اطلاعات و معاملات استفاده کنند. ویژگی های درونی CRM باعث می شود مکالمات شما هدفمند تر و کار آمد تر شود.
14- قرار دادن استاندارد برای مشترکین :
اگر شکایتی از طرف مشتریان خود داشته اید و یا قدردان شما نبوده اند و آن چنان که باید و شاید به شما توجه نکرده اند و شما را به شکل موثری دنبال نکرده اند، زمان آن رسیده است که حتما از CRM استفاده کنید. زیرا این ها نشانه هستند…
آژانس هایی که نیاز دارند تا خودشان را در بالا ترین استانداردهای قابل قبول از طرف مشتریان نگه دارند بهتر است CRM را امتحان کنند.
15- آشکار سازی مزیت های بیشتر تکنیک های بازاریابی :
استفاده از CRM مزایای زیادی دارد هم در جهت فروش و هم در جهت بازاریابی….
شما می توانید از طریق بررسی بازخوردهایی که از مشتریان و سرنخ ها گرفته اید، استراتژی های بازاریابی خود را مجددا بررسی و تصحیح کنید و در نهایت نتایج بهتری بگیرید. بدون این تجزیه و تحلیل شما نمی توانید شرایط کسب و کارتان را بهبود ببخشید. از طریق این آمارها شما قادر خواهید بود، بهترین تاکتیک را برای تولید سرنخ پیدا کنید. استفاده از این تاکتیک ها باعث می شود تا تیم بازاریابی شما موفقیت های بیشتری را کسب کند.
کسب و کارهایی که از سیستم CRM در شروع استفاده کرده اند یک بارزه مشخص دارند و آن هم اینکه با سرعت بیشتری به اهداف کسب و کارشان دست یافته اند و همه آن ها CRM را دلیل موفقیتشان می دانند.
wWw.MoHiE.Ir
حسین مهدیخانلو( مقدم )