گام 1: آیا اصلا شما به نرم افزار CRM نیاز دارید؟
اولین سوالی که شما باید از خودتان بپرسید این است که آیا شما واقعا، واقعا، واقعا به نرم افزار CRM نیاز دارید؟ یا نه فقط به این خاطر که زیاد در مورد این ابزار شنیده ای می خواهید به سراغ آن بروید
به عنوان مثال اگر شما یک شرکت پیمانکار هستید که به مشتریان محدود ( زیر 10 شرکت) سرویس می دهید به احتمال زیاد به این نرم افزار نیاز ندارید
اگر شما به این نرم افزار نیاز نداشته باشید و آن را تهیه کنید فارغ از هزینه نرم افزار یک ابزار بی کاربرد به کسب و کارتان اضافه می کنید که خود آن کلی مشکل می تواند برای شما به وجود آورد.
این 12.5 سوال به شما کمک خواهد کرد که بدانید آیا واقعا به نرم افزار CRM نیاز دارید؟
خوب اگر پاسخ سوال شما آری است به گام دوم بروید، اگر نه همین جا می توانید خواندن این مقاله را خاتمه داده و از زمان خود به گونه بهتر استفاده کنید.
گام 2: هدف خود را برای خرید CRM تعیین کنید؟
هدف دقیق خود را از خرید این نرم افزار مشخص کنید، جدا از این موضوع این ماجرا در هر خرید دیگری اگر رعایت شود، شما انتخاب هوشمندانه تری انجام داده اید، از خرید یک گوشی موبایل گرفته تا یک ماشین تا یک خانه
آیا می خواهید به وسیله نرم افزار CRM اطلاعات مشتریان، سرنخ ها و فرصت های خود و تعاملات کارمندان فروش تان را با آنها در یک جا به صورت متمرکز داشته باشید؟
آیا می خواهید CRM به کارمندان شما انگیزه بیشتر برای فروش و همکاری تیمی ایجاد کند؟
آیا می خواهید بدانید هر کدام از کارمندان فروش شما پیگیری ها خود را به شکل درستی انجام می دهند؟
آیا می خواهید بدانید که نرخ تبدیل زنگ خور به مشتری هر کدام از فروشندگان تان چقدر است؟
آیا می خواهید اگر روزی یکی از کارمندان فروش شما از شرکت رفت، مشکلی برای شما پیش نیاید؟
استعداد یادگیری کارمندان شما چقدر است و چقدر می خواهید نرم افزار ساده باشد؟
آیا می خواهید یک مراقبت جدی از مشتریان خود داشته باشید، مثلا مطمئن شوید که با هر مشتری یک بار در هفته صحبت می شود ؟
به دنبال چه شاخص هایی در بخش فروش هستید؟
در این مرحله بسیار مهم است که شما نیازمندی های دقیق خود و اهداف دقیق تر خود را از CRM مشخص کنید.
وقتی که اهداف و نیازهای خود را مشخص کردید آنها را لیست کنید، سعی کنید چند بار این اهداف و نیازمندی های را هرس کنید، در هر ردیف از این لیست این سوال را از خودتان بپرسید؟
این واقعا هدف من است و آیا این یکی نیازمندی واقعی برای من است؟ آیا می توانم حذف ش کنم ؟
همه می دانیم درختان خوب هرس شده میوه های درشت تر و خوشمزه تری را تولید می کنند.
گام3: یک تصمیم بسیار مهم، نرم افزار با پرداخت ماهیانه (Cloud CRM) یا نرم افزار یک بار خرید (On Premise)
در سال 2008 فقط 12 درصد نرم افزارهای خریداری شده در دنیا از نوع نرم افزارهای با پرداخت ماهیانه بود و 88 درصد نرم افزارهای یک بار خرید بودند، این عدد در سال 2014 تقریبا برعکس شد یعنی 87 درصد نرم افزارهای خریداری شده با پرداخت ماهیانه بودند و فقط 13 درصد نرم افزارهای یک بار خرید بودند!
برای این گام توصیه می کنم حتما این مقاله را بخوانید؟ ( اینجا کلیک کنید و برای انتخاب درست در گام سوم این مقاله را بخوانید)
گام 4: به آنهایی بیشتر پول بدهید که به شما امکانات کمتری می دهند
بعد از سه گام اول شما دانش درستی برای انتخاب نرم افزار CRM مورد نیاز خود خواهید داشت
حتما شما هم از آن آبمیوه گیری های چند ده کاره یکی در انبار خانه خود دارید و یک آب پرتغال گیری یک کاره فعال روی کابینت آشپزخانه تان
ماجرا ساده است، ابزارهای که امکانات کمتر را با کیفیت بهتر ارائه می کنند، خیلی خیلی بیشتر استفاده می شوند و ابزارهای که امکانات بیشتر دارند خیلی بیشتر جذابیت برای خرید ایجاد می کنند.
گام 5: هر چقدر نرم افزار ساده تر احتمال موفقیت ش بیشتر
ابزارهای ساده تر در حوزه فروش کاراتر هستند
هر نرم افزاری را که می خواهید خرید کنید از فروشنده آن سوال کنید چقدر طول می کشد تا نرم افزار را به کارمندان فروش آموزش داد؟ اگر این زمان از نیم ساعت بیشتر بود، باید در خرید آن نرم افزار تعلل کنید
CRM قرار است در بخش هیجان انگیز و شلوغ فروش استفاده شود، اگر ساده نباشد قابل استفاده نخواهد بود، این نرم افزار قرار است کار کارمندان فروش را کمتر کند و زمان آنها را برای فروش بیشتر آزادتر، اگر ساده نباشد این اتفاق نخواهد افتاد
پس دقت کنید به سراغ نرم افزار بروید که به شکل قابل توجهی ساده باشد.
گام5+1: نسخه آزمایشی نرم افزار را با جدیت امتحان کنید
خوب در این گام احتمالا شما نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب کرده اید.
عجله برای خرید نکنید اول امتحان کنید.
Show room ها برای همین منظور درست شده اند، شما محصولی که می خواهید بخرید را قبل از خرید امتحان کنید
نکته جالبی در نرم افزارهای CRM وجود دارد هر چقدر هم شما روند درستی را در انتخاب طی کنید اگر آن را به شکل واقعی استفاده نکنید، متوجه کارایی آن نخواهید شد.
نرم افزارهای با پردازش ابری این امکان را به شما می دهند تا آنها را امتحان کنید
اما نکته مهم این است در دوره آزمایشی به صورت واقعی از نرم افزار استفاده کنید! شما اگر به شکل واقعی استفاده کنید، واقعا متوجه کارایی یا عدم کارایی نرم افزار خواهید شد.
گام 5+2 : همه باید بدانند که زمانی کار انجام شده که در CRM ثبت گردیده است
پس حتما در بین همکاران خود ماندگار عنوان کنیدکه :
زمانی کاری انجام شده به حساب خواهد آمد که شماآنرا در CRM ثبت کنید!
آیا می دانید سوخت اصلی جمبوجت CRM ها یاداشت ها و معاملاتی است که همکاران شما ثبت می کنند ؟!
همه می دانیم که موتور بی سوخت ، شما را به هیچ مقصدی نخواهد رساند!
ممکن است چند روز اول یاحتی هفته این موضوع برای همکاران شما سخت باشد!
مثلا خیلی ها بگویند خیلی وقت ما را می گیرد، وای یعنی باید همه چیز را یاداشت کنیم و …
سوال مهم این است اگر چیزی ثبت نشود چگونه می خواهد پیگیری شود؟!
چند هفته که گذشت اعضای مجموعه و تیم فروش به شما خواهند گفت که دیگر بدون CRM نمی توانندکاری از پیش ببرند!
به آنها یادآوری نمایید که استفاده از CRM به ازای هر کارمند ^ فروش را تا % 42 درصد افزایش می دهد.
WWW.MOHIE.IR
حسین مهدیخانلو