پنج شنبه, فروردین ۱۴, ۱۳۹۹
رقیبان کسب و کار خود رابشناسید

رقیبان کسب و کار خود رابشناسید

راستی ببینم دآیا شما به صورت دقیق و بررسی شده می‌‌دانید رقبای کسب و کارتان چه کسانی هستند؟

دکترمحیی می گوید: در آموزش ها و بحث های مشاوره‌‌ ای زیادی با مدیران و صاحبین کسب و کارها متوجه شده ام که بیشتر بررسی و اطلاعاتی که عمده افراد از رقبای خود دارند صحیح نیست این اطلاعات بیشتر برگرفته از بازخوردها و ارتباطات کاری در بازار کار است.
دکترمحیی: قصد دارم ۱ تحلیل مختصر و مفید از روش بررسی و تحلیل رقبا در کسب و کار را برایتان توضیح بدهم تا امکان جهت‌‌گیری و ایجاد استراتژی‌‌های بهتری در بازاریابی و کسب و کار خود بعنوان چراغ راهی داشته باشید.

رقبا می‌توانند شرکت‌هایی در درون یک صنعت باشند، همانند شرکت‌های تولیدکننده خودرو؛ که همگی تولید کنندگان خودرو با هم رقیب خواهند بود و یا درون صنایع رقیب باشند و محصولات یا خدماتی تولید کنند که در طبقه‌بندی صنعتی دیگر قرار می‌گیرند، و به ظاهر رقیب صنعت و محصول ما نباشند اما نیاز مشابهی از مشتری در صنعتی دیگر برآورده می‌سازند.
به عنوان مثال اگر بتوان مسأله (نیاز به کالا یا خدمات ما) را با پیدا کردن یک جایگزین ارزان قیمت‌‌تر برای خرید حل کرد، آن جایگزین ارزان قیمت‌‌تر، رقیب می‌‌باشد.
مثلاً یک موتورسیکلت، می‌‌تواند نیاز به جابه‌جایی ارزان‌‌تر را برطرف نماید، و یا حتی استفاده از سیستم حمل‌ و نقل عمومی. آن‌گاه همه این راه‌حل‌های موجود، رقیب (ماشین سواری و شرکت خودروساز) محسوب خواهند شد.

شما در کسب و کار خود باید بدانید رقبای اصلی و احتمالی کسب و کارتان چه کسانی هستند، چرا که آن‌ها بیانگر تهدیدی برای فعالیت شما می‌باشند.
درک و شناخت رقبا می‌تواند خطر شکست کسب و کار را کاهش دهد.
بنابراین سؤالاتی مطرح می شودکه با پاسخ به آن‌ها می‌توانید تحلیل درستی از رقبای کسب و کار خود داشته باشید. و براساس این تحلیل استراتژی‌‌های بازاریابی خود و رفتار خرید مصرف کنندگان را بهتر مشخص نمایید.
✍🏽تشخیص رقبا!
برای اینکه بتوانید رقبای خود را درست تشخیص دهیدلطفا به سؤالات زیر پاسخ دهید.

۱️⃣رقبای شما چه کسانی هستند؟

کدام‌‌یک از رقبایتان همان مسئله‌ای (نیاز مشتری) را برای مشتری حل می‌نمایند که شما قصد برآوردن آن را دارید؟
بدون هیچ تفاوتی، و اگر محصولات و خدمات شما تفاوتی دارد لطفاً آن‌‌ها را دقیقاً مشخص نمایید و بنویسید.

لیستی از نقاط قوت و نقاط ضعف رقبای خود بنویسید؛ اگر اطلاعاتی ندارید شروع به تحقیق در مورد آن‌‌ها نمایید تا نقاط ضعف و قوت آنها را پیدا کنید.

هر کدام از رقبایتان چه سهمی از بازار را به خود اختصاص داده‌اند؟ (دقیقاً مشخص نمایید)

۲️⃣استراتژی‌های بازاریابی رقبا چیست؟

۳️⃣عوامل کلیدی موفقیت‌شان چه می‌باشد؟

تمام پاسخ‌ها را در این بخش از طرح کسب و کارتان مستند نمایید. واگر خودتان توان تحلیل و بررسی دقیق ندارید حتماً با این اطلاعات به یک مشاور با تجربه مراجعه کنید تا بر اساس این اطلاعات رقبای شما را تحلیل نماید و بر اساس این تحلیل‌‌ها یک استراتژی کاربردی برای بازاریابی و فروش شما پیشنهاد کند.

✍🏽تمایز کسب و کار شما با رقبا!

۱️⃣چه چیز محصولات و خدمات شما را از محصولات و خدمات رقبا متمایز می‌سازد؟

برای پاسخ به این سؤال، تعیین کنید که محصولاتتان ( از حیث جدید، مفید و منحصر به‌فرد بودن) تا چه حد پاسخگوی نیاز مشتری است.
به عنوان مثال، اگر شما قصد فروش محصولی را به مشتری داشته باشید، باید به این سوال پاسخ دهید که آیا استفاده از محصول شما به نسبت استفاده از محصولات رقبا در بازار، بهتر است یا خیر؟

اگر بهتر است چه منافع مستقیمی بیشتر از محصولات رقبا برای مشتری می‌‌سازد. رفتار خرید مصرف کنندگان در حال حاضر بر اساس سود مستقیم استفاده از کالا یا محصولات یا “فایده نهایی” تغییر می‌‌کند.

یا فرض نمایید قصد انجام خدماتی را برای شرکت‌های بزرگ دارید؛ در این صورت، آیا خدمات شما برای آن‌ها، موجب می‌شود که آن‌ها پول بیش‌تری پس‌انداز نموده یا کارایی بیش‌تری نسبت به خدمات رقبا به‌دست آورند؟

✍🏽تخمین تهدیدهای رقابت!

۱️⃣رقبا تا چه میزان برای کسب و کارتان تهدید محسوب می‌شوند؟

۲️⃣آیا از نام تجاری بسیار قوی برخوردارند؟

۳️⃣آیا از ورود یک رقیب جدید در بازار ممانعت به عمل می‌آورند؟

۴️⃣آیا از تفاوت ویژگی‌های خاص (مزیت های رقابتی) شما مطلع‌اند و آن‌ها را برای خدمات و محصولات‌شان مناسب تشخیص می‌دهند؟

تجزیه‌ و تحلیل رقبای شرکت، ارتباطات محرمانه و فضای رقابتی را شناسایی می‌کند و بر مزیت‌های رقابتی شرکت، از قبیل راحتی، انعطاف و متحدین استراتژیک تأکید دارد.

اگر تمایل دارید در دنیای پر رقابت امروز در صحنه کسب و کار باقی بمانید و رقبا شما را از بین نبرند و درگیر اقیانوس قرمز یا خونی در بازار نشوید، مطالب فوق را برسی و تهیه نمایید و با همکاری مشاوران برجسته و یا یکی از نزدیکان یا شریک کاری بررسی های جامعی انجام داده و استراتژی‌‌های خود را بهبود دهید.
دز ضمن گروه دکترمحیی خوشحال می شود هر کار ی از دستش بیاید برایتان انجام دهد.

WWW.MOHIE.IR

درباره‌ حسین مهدیخانلو

حسین مهدیخانلو / معروف به دکترمحیی / روانشناس و رواندرمانگر / مشاور فردی و خانوادگی / روانشناس و مشاورخانواده / مشاور برخی از مدیران و مسئولین / مشاور و تسهیلگر روابط فردی واجتماعی / متبحر وفعال در حوزه اینیاگرام / مدرس اصول وفنون مذاکره / مدرس ومشاور ارتباطات حضوری و تلفنی مدیران روابط عمومی / مدرس اصول و روشهای زندگی شاد وخانواده موفق باآموزه های دینی وتعالیم الهی/ مبدع و مدرس تکنیک اکسیرموفقیت در زندگی شاد و کسب وکار موفق / مشاور برندسازی، ارتقاع برند و طراحی لوگو / مشاور کسب وکارهای نوین / مدرس کسب وکارهای آفلاین و آنلاین / مشاورمدیران ارشدصنایع وسازمانهای خصوصی و دولتی / مشاورمدیران شهرکهای صنعتی وصنایع / عضو انجمن نانو / عضو انجمن مخترعین / عضو انجمن نخبگان کشور / دانش آموخته دکترای مدیریت کسب وکار / نویسنده کتاب سرنوشت را میتوان از سرنوشت / مدیرسایت سرماس WWW.MOHIE.IR / دارای مدرک وپروانه D.A.S از انگلستان / دارای مدرک(D.B.A)از وزارت علوم/ عضونظام ... / مشاور مدیران ومسؤلین کشوری ولشکری ازسال 76 تاکنون/ جوانترین مدیر برگزیده ی شهری در ۲۰ سالگی / دکترحسین مهدیخانلو HOSSEIN MAHDIKHANLOO

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*