شعار تبلیغاتی

یکی از مهمترین اعمالی که موسسات، شرکتها و سازمانهای خصوصی و حتی دولتی باید به آن توجه خاصی نمایند داشتن یک لوگوی زیبا و شکیل و گویای خدماتشان میباشد که  با بِرَند سازی و خدمات متمایز و عالی و تاثیرگذار در ذهن مشتریان و مردم ماندگار خواهدگردید و دراین اثنا رنگ و موسیقی و حتی شعار تبلیغاتی میتواند ماندگاری برند و لوگوی آن را ماندگارتر کند که وظیفه ی کسی که بعنوان طراح یا شرکت تبلیغاتی که این مهم را عهده دار میشود بایستی بادقت بیشتر و بهتری آنرا تکمیل و ارائه نماید .

 

دراین میان نداشتن شعار مناسب، بدون تحلیل، فی البداهه،  نازیبا و پیش پاافتاده  در بلند مدت  باعث شکست تبلیغاتی آن مجموعه می گردد یا حداقل دید منفی در آن بسیار مشهود خواهد بود. در اینجا چند شعار سطح پایین، مضحک و جالب از شعارهایی که نشان می دهد اکثر بانک های ایرانی استراتژی مشخصی ندارند را آورده ایم که نظرتان را به آنها جلب می نماییم. و عارضم خدمتتان که بنده( دکترمحیی) بهترین تابلوی یک کاسبی را  شعار آن کاسبی میدانم و از گذشته و کودکی شعارهایی که روی تابلو موسسات، بانک ها و شرکت ها میدیدم لذت می بردم و آن ها را کلمات زیبای تبلیغاتی تلقی می کردم.   ولی بعدها متوجه شدم که شعار یک شرکت معرف استراتژی و ماموریت آن شرکت است. اما گاها شعارهای تابلوهای بانک ها و شرکت ها فقط شعارند و متاسفانه در بردارنده وجه تمایز نیستند و این در صورتیست که در بازار رقابت در هر کسب و کاری این ایجاد تفاوت و متمایز بودن است که ایجاد انگیزه و کسب و کارها را از رقبا متمایز مینماید و حتی باعث موفقیت در کارشان می گردد.

 

🛐در ادامه بحثم برای نمونه نظرتان را به برخی ازشعارهای بانک هاي ايراني جلب می کنم:

☑️ بانک صادرات ایران: در خدمت مردم

⚛در این شعار یک ادعای عمومی مطرح است و انگار که بانک های دیگر در خدمت درختان هستند! این شعار هیچ وجه تمایزی را در ارائه خدمات بانکداری نشان نمی دهد.

☑️ بانک تجارت: بانک فردا

⚛این شعار یعنی بانک تجارت آینده شما را تضمین می کند. شاید هم منظور این است که بانک تجارت با تکنولوژی های فردا منطبق است. باز هم یک ادعای کلی است.

☑️ بانک سپه: نخستین بانک ایرانی

⚛پدر بزرگ یکی از همسایه هامون  هم اولین عکاس شهر بود ولی این اواخر وقتی از کسی عکس میگرفت بیشتر مناسب انتشار توسط پلیس برای دستگیری یک قاتل فراری بود!!!

☑️ بانک پارسیان: بانک ایرانیان

⚛من فکر کردم بانک اروپایی هاست!   از این شعار نه تنها وجه تمایزی برداشت نمی شود بلکه تداعی کننده خدمات بانکداری هم نیست!

☑️ بانک اقتصاد نوین : اولین بانک خصوصی

⚛باز هم داستان بانک سپه تکرار میشود. آیا نخستین بانک خصوصی بودن ارزشی خاص را برای مشتری ایجاد می کند؟!

☑️ بانک ملی: هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد

⚛برداشت من این است که هر جا سخن از بی اعتمادی است نام سایر بانک ها می درخشد و همه بانکها در حال اختلاس و دزدی هستند! مبنای خدمات بانکداری جلب اعتماد کسانی است که پول دارند.

☑️ بانک رفاه: نیم قرن تجربه بانکداری

⚛بانک سپه و ملی و صادرات بالای شصت سال تجربه بانکداری دارند. نیم قرن تجربه چه ارزش ویژه ای را خلق کرده است؟ استراتژی بانک رفاه چیست؟!

☑️بانک ملت: در گذشته نمانید

⚛قرار نیست کسی در گذشته بماند. امروزه همه در تلاشند تا رو به آینده باشند. این شعار ذاتا خوب است ولی خیلی کلی است.

☑️بانک کشاورزی: بانک همه مردم ایران

⚛اگر منظور خدمات فراگیر و عمومی است و همه می توانند مشتری بانک کشاورزی باشند، بانک های صادرات و ملی شایسته ترند. بانک همه مردم ایران یعنی همه مردم ایران مشتریان بانک کشاورزی هستند!!!!! واقعاً اینجوری ِ …؟

🏧 همه این شعارها یک وجه مشترک دارند: استراتژی و ماموریت ویژه و متمایزی را نشان نمی دهند و جنبه تبلیغاتی آنها بر معرفی استراتژی بانک مربوطه و یا خلق ارزش های ویژه غلبه دارد.

شعار هایی که تقریبا بهتر هستند را مرور می کنیم.

 

☑️ بانک سامان: بانک هوشمند

⚛یعنی وجه تمایز خود را بر استفاده بهتر از فن آوری اطلاعات نموده به طوری که در بستر فضای مجازی و گوشی های هوشمند خدمات بهتری ارائه می دهد. نسبتا بد نیست ولی باز هم تردید فراگیر و کلی بودن شعار در ذهن مخاطب ایجاد می شود.

☑️ بانک کارآفرین: دانش جهانی راه حل ایرانی

⚛یعنی با دانش بانکداری بین المللی، طوری بومی سازی می کنیم که برای شما راه حل های مالی و اعتباری مناسب داریم. این یک وجه تمایز را میخواهد نشان دهد. اگر بانک کارافرین واقعا این خدمت را اجرایی کند ارزش ویژه را خلق نموده است.

☑️ بانک ملی فلوریدا : اولین انتخاب شما

⚛یعنی به محض مراجعه به بانک ما جای دیگری نخواهید رفت. بانک ملی فلوریدا واقعا این کار را می کند. مثل تور ماهیگیری مشتری را در دام می اندازد.

☑️ ادیسون اونیو: ما بگوشیم شما بگویید

⚛یعنی بانک ما برای هر نیازی که دارید، سیستم سرویس دهی دارد. کارکنان این بانک فقط می شنوند و چیزی نمی گویند و سپس انجام می دهند.

☑️ آمریکن اکسپرس: زندگی من کارت من

⚛این شعار نشانگر وجه تمایز و ارزش ویژه در فن آوری تجمیع خدمات در یک کارت است.

☑️  A.N.Z : بیشترین شناخت را از شما داریم

⚛چون مشتری را خوب و کامل می شناسد؛ بیشترین کار هم برای مشتری انجام می دهیم. یعنی وجه تمایز در مکانیزم کانال ارتباطی با مشتری و سیستم دریافت اطلاعات از مشتری است که پایه خلق خدمات ویژه برای مشتری را بنا نهاده است.

☑️ فدرال کردیت یونیون: هر قدم با شما

⚛یعنی وجه تمایز در بانکداری همراه. این بانک واقعا همراه مشتری است. مشتری را بد عادت می کند.

 

اگر شماهم طراح هستید یا کارشناس طراحی یک شرکت تبلیغاتی هستید بیشتر به طراحی لوگو و شعار و… یک طرح دقت کنید که موفقیت یک برند، لوگو و آرم و…مخصوصا شعار تبلیغاتی که ارائه مینمایید  به نوعی موفقیت شما و کسب و کارتان خواهد بود.

درپایان عرض کنم قصد تخریب یا توهین به شخص یا بانکی درمیان نیست و فقط به عنوان کسی که از او توقع می رود که عمرخود را برای بِرَند سازی و طراحی و تبلیغات خاص بکار برده است راهگشایی برای بهتر ارایه نمودن تبلیغات در کسب و کارها بروز دهد، خدمتتان درس پس دادیم…

WwW.MOHIE.IR

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*